kurs MENEDŻERA SPORTU w Warszawie
(jest to kurs na UPRAWNIENIA ZAWODOWE
menedżera sportu)
planowane
terminy:
6
kwiecień - 26 maj 2024
(tryb weekendowy sob-niedz, 8-10 tygodni),
zjazdy:
6-7.IV, 13-14.IV,
20-21.IV, wolne na długą Majówkę, 11-12.V, 18-19.V, 25-26.V
19
październik - 1 grudzień 2024
(tryb weekendowy sob-niedz,
8-10 tygodni),
zjazdy:
19-20.X, 26-27.X, wolne na
Wszystkich Świętych,
9-10.XI, 16-17.XI, 23-24.XI, 30.XI-1.XII
możliwość
realizacji tego kursu w trybie eksternistycznym (cena do 50% niższa),
nabór
ciągły, samodzielna realizacja tematów z materiałów i literatury, egzaminy w
trybie tradycyjnym -
zobacz szczegóły
trybu eksternistycznego
osoby wstępnie zainteresowane
tym kursem prosimy o
bezpłatną rezerwację miejsca (jej
ważność wygasa na 30 dni przed kursem), a osoby zdecydowane na udział w
kursie o zapisanie się na kurs
i wpłacenie pierwszej raty
ORGANIZATORZY:
-
Polska Akademia
Sportu
www.kursyinstruktorskie.edu.pl - prowadzi kursy dla dorosłych w
zakresie uprawnień instruktora sportu, trenera sportu, instruktora rekreacji ruchowej,
trenera osobistego (personalnego), menedżera sportu oraz instruktora
odnowy biologicznej. Podstawa prawna: ustawa z dnia 25 czerwca 2010 r. o
sporcie (Dz. U. Nr 127, poz. 857 z późn. zm.) oraz rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z
dnia 7 sierpnia 2014 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności
na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania (Dziennik Ustaw 2014
nr 0 poz. 1145)
1. Uprawnienia
menadżera sportu
Po zaliczonym kursie i zdanym egzaminie kursant
otrzymuje DYPLOM MENEDŻERA SPORTU oraz ZAŚWIADCZENIE
potwierdzające posiadanie kwalifikacji zawodowych wg wzoru z
rozporządzenia MEN.
Absolwent kursu
uzyskuje
uprawnienia zawodowe ZGODNE Z USTAWĄ
O SPORCIE oraz rozporządzeniem
Ministra Pracy i Polityki Społecznej. Dodatkowo absolwent otrzymuje
CERTYFIKAT MENEDŻERSKI w języku angielskim ze szczegółowym
programem kursu, numerem, podpisem i pieczątką wg standardów, pozwalającym
na podjęcie legalnej pracy w krajach UE.
Uprawnienie daje prawne podstawy do prowadzenia
klubów, ośrodków sportowych, ośrodków sportu i rekreacji, klubów
rekreacyjnych itp. Powyższe uprawnienie jest wymagane
w większości organizowanych konkursów na stanowiska kierownicze związane z
kulturą fizyczną.
Wszystkie Dyplomy wydaje Rektor Polskiej Akademii
Sportu, następnie są one rejestrowane w bazie absolwentów i mogą być
honorowane we wszystkich krajach Unii Europejskiej.
Format 207 x 145 mm,
wykonanie na papierze białym, oprawa twarda, imitacja skóry w kolorze
beżowym
Wzór wydawanych dokumentów dla absolwentów kursu: dyplomu w
twardej oprawie (im. skóry, rozmiar
½ A4),
zaświadczenia o ukończeniu kursu i uzyskaniu kwalifikacji zawodowych wg
wzoru MEN oraz certyfikatu w języku angielskim z programem kursu.
2. Struktura kursu
menegera sportu
Część teoretyczna (ogólnomenedżerska) 100 h
lekcyjnych
(75 h zegarowych)
- wykłady
w formie e-learningu z teorii
zarządzania, zarządzania strategicznego, marketingu, organizacji, prawa,
ekonomii itp. Z tej części zwolnieni są absolwenci studiów kierunku
zarządzania i marketingu.
Część specjalistyczna 100 h
lekcyjnych (75 h zegarowych) - ćwiczenia i warsztaty z zarządzania i marketingu sportowego
oraz sponsoringu
Praktyki menedżerskie 50
h
lekcyjnych
odbywane w trakcie lub po zakończeniu kursu w dowolnie wybranej
organizacji sportowej (Ministerstwo Sportu i Turystyki, PKOL, ogólnopolski
związek sportowy, regionalny związek sportowy, gminny lub miejski wydział
sportu, ośrodek sportu i rekreacji, klub sportowy). Uczelnia może również
skierować kursanta na praktykę do swoich partnerów – związków sportowych,
urzędów kultury fizycznej i sportu oraz czołowych firm marketingu
sportowego.
Zaliczeniem praktyk i warunkiem wydania Dyplomu
Menedżera
Sportu jest złożenie wypełnionego dziennika praktyk z
wymaganymi pieczęciami i podpisami. Dziennik praktyk menedżerskich można
pobrać ze strony internetowej
www.kursyinstruktorskie.edu.pl, zakładka materiały. Login i hasło podane
będzie na pierwszych zajęciach.
3. Terminy i miejsce zajęć
menagera sportu
Zajęcia z części
teoretycznej (ogólnomenedżerskiej)
będą się odbywały w formie e-learningowej (materiały na
stronie internetowej). Egzamin pisemny z tej części zaplanowany jest na koniec kursu.
Zajęcia z części
specjalistycznej planujemy CO TYDZIEŃ w soboty i
niedziele w Warszawie
w planowanych godzinach 10.30 - 16.30
w
Szkole Podstawowej nr 364 na Bemowie,
ul. Andriollego 1, wjazd od ul. Wrocławskiej, można dojechać: autobusami
linii: 112, 122, 167, 171, 384, 406, 507, E2 do przystanku Widawska lub
tramwajami linii: 2, 13, 23, 24, 35 do przystanku Orlich Gniazd;
mapka dojazdu:
www.pas.edu.pl/andriollego
W niektóre dni godziny i miejsce zajęć mogą ulec zmianie.
Informacja szczegółowa o godzinie i miejscu
pierwszych zajęciach jest wysyłana mailem w środę wieczorem 3 dni przed
kursem.
UWAGA: W sytuacjach wyjątkowych kurs może
zostać wydłużony o jeden lub dwa weekendy.
4. Uczestnicy
kursu
menedżera sportu
Uczestnikami kursu mogą
być osoby posiadające co najmniej średnie wykształcenie
(wymagane jest dostarczenie do rozpoczęcia kursu dokumentu potwierdzającego
uzyskane wykształcenie: średnie lub wyższe). Kurs jest adresowany w szczególności do kadry kierowniczej i pracowników:
-
ośrodków sportu i
rekreacji
-
klubów sportowych,
działających w różnych dyscyplinach;
-
stowarzyszeń kultury
fizycznej, w tym polskich związków sportowych;
-
nowo powstających
organizacji sportu, które mają się zajmować zarządzaniem ligami
sportowymi;
-
przedsiębiorstw,
które rozważają inwestycje w sport lub są potencjalnymi sponsorami
organizacji sportowych;
-
mediów, realizujących
transmisje sportowe i w ten sposób uczestniczących w przekazywaniu
produktów sportowych kibicom;
-
a także studentów i
absolwentów (zwłaszcza uczelni ekonomicznych i wychowania fizycznego),
którzy chcą się specjalizować w zarządzaniu i marketingu sportowym.
5.
Kadra
menedżera sportu
główny prowadzący
Tomasz Redwan -
znakomity specjalista i autorytet z dziedziny zarządzania i
marketingu w sporcie, dyrektor marketingu wielu imprez sportowych polskich i
międzynarodowych (siatkówka - Liga Światowa, tenis, koszykówka, żeglarstwo,
itp.), specjalista ds. marketingu i promocji w Polskim Komitecie
Olimpijskim, właściciel agencji marketingu sportowego RSM, doradca w
zakresie tworzenia i realizacji programów marketingowych wykorzystujących
sport dla firm polskich i międzynarodowych, konsultant sponsoringu w Adidas
Polska, współtwórca jedynego w Polsce
kompleksowego badania rynku sponsorskiego „Sponsoring Monitor” (ARC Rynek i
Opinia), pomysłodawca i współtwórca jedynego w Polsce centrum informacji o
sponsoringu
sponsoring.pl
pozostałymi wykładowcami kursu
są
wybitni specjaliści rynkowi (praktycy) z
zakresu zarządzania sportem i marketingu sportowego, w miarę możliwości m.in.
Grzegorz Alaksander Kita - prezes
Zarządu
Sport Management Polska sportmanagement.pl
Michał Drelich - Dyrektor Sport Evolution
sportevolution.pl
Andrzej Krok, Michał Łukawski
- Agencja marketingu
sportowego
b2sport.pl
Michał Mango -
konsultant marketingu i Public Relations sportowego
Polish Sport Promotion
pspsport.pl
Paweł Januszewski - Puma Running Ambasador
prezes fundacji Bieganie.pl
dr Adam Khonke - prezes Polskiego Związku Fitness and Wellness
Michał Wierzbicki
- telewizja EUROSPORT
Tomasz Wolfke -
telewizja nSport
oraz
specjaliści
prawa sportowego oraz funduszy unijnych na sport
i inni
UWAGA: nie gwarantujemy, że WSZYSCY wyżej wymienieni prowadzący będą
prowadzić zajęcia. Jednakże dokładamy wszelkich starań, aby na każdym kursie
większość z ww. prowadziła zajęcia.
6. Cena kursu
menedżera sportu
· Cały kurs
2.000 zł brutto
v Płatność ratalna jest możliwa:
500 zł przy zapisie, pozostała kwota do rozpoczęcia kursu.
v Dla chętnych wystawiamy rachunki za udział w kursie.
v Istnieje możliwość sfinansowania kursu przez zakład
pracy kursanta lub inne podmioty.
v W cenę kursu wliczone są: zajęcia teoretyczne, zajęcia
praktyczne, wynajem obiektów, skierowanie na praktyki menadżerskie, OLBRZYMI
PAKIET materiałów do zajęć oraz e-learningu
v Po zakończeniu
kursu następuje Egzamin MENEDŻERSKI zdawany przed komisją. Osoby, które
zaliczą egzamin wpłacają dodatkowo kwotę 100 zł brutto,
która obejmuje m.in.: przygotowanie dokumentacji i zaświadczenia, wydanie
Dyplomu Menedżera Sportu, certyfikatu w języku angielskim, zgłoszenie do
bazy absolwentów.
7.1. Warunki
zaliczenia kursu menadżerskiego
- aktywna obecność na zajęciach, wykonywanie zadań podczas zajęć
- egzamin menedżerski z części teoretycznej i specjalistycznej
- złożenie dokumentacji potwierdzającej zaliczenie 50
godzin praktyk menadżerskich – praktyki można wykonać w dowolnie wybranej
organizacji działającej w obszarze kultury fizycznej. Uczelnia może również
skierować kursanta na praktykę do swoich partnerów – związków sportowych,
urzędów kultury fizycznej i sportu oraz czołowych firm marketingu
sportowego.
7.2.
Cel i Planowany ramowy program kursu menedżerów sportowych
Celem
kursu
jest profesjonalne doskonalenie kadr w dziedzinie zarządzania szeroko
rozumianą kulturą fizyczną poprzez stworzenie warunków dla pogłębienia
wiedzy i doskonalenia umiejętności menedżera sportu. Określony cel będzie
realizowany poprzez:
-
przekazanie nowoczesnej wiedzy na temat kompetencji zarządczych, zakresu i
sposobów wykorzystywania uprawnień decyzyjnych oraz doskonalenia
umiejętności organizatorskich menedżera;
-
dostarczenie wiedzy o współczesnych uwarunkowaniach rozwoju kultury
fizycznej i kształtowania umiejętności z zakresu kierowania jednostką
organizacyjną działalności marketingowej, a także planowania i organizowania
przedsięwzięć sportowo -rekreacyjnych;
-
kształtowanie postaw innowacyjnych w procesie rozwijania działalności w
wychowaniu fizycznym, sporcie i rekreacji;
-
opanowanie skutecznego oddziaływania na podwładnych w celu umiejętnego
wykorzystywania ich potencjalnych możliwości.
» Planowane zagadnienia poruszane na kursie
menedżera sportu
1. Badania
marketingowe na rynku sportu
2. Europejskie
systemy zarządzania sportem
3. Impreza sportowa
jako rozszerzony produkt marketingowy i baza medialnej kampanii reklamowej
4. Koncepcja
marketingu sportu
5. Kształtowanie
wizerunku marki organizacji sportowych
6. Marketing
sportowy w strategii marketingowej firmy
7. Marketing usług
sportowych
8. Media w
strukturze marketingu sportu
9. Międzynarodowe
negocjacje w sporcie
10. Międzynarodowe
organizacje sportowe
11. Podstawy ekonomii
sportu
12. Podstawy finansów
przedsiębiorstwa
13. Podstawy marketingu
14. Podstawy prawa
reklamy
15. Podstawy prawa
spółek
16. Podstawy prawa
własności intelektualnej
17. Prawne uwarunkowania
funkcjonowania organizacji sportowych
18. Promocja organizacji
sportowych
19. Rynek mediów w
Polsce
20. Rynek sportu na
świecie i w Polsce
21. Sponsoring
sportu-planowanie, relacja i kontrola efektów
22. Stosowanie koncepcji
marketingu w polskich klubach sportowych
23. Uwarunkowania i
zakres marketingu sportu
24. Zarządzanie
obiektami sportowymi
25. Wprowadzenie do
zarządzania
Szczegółowy program i treści zostaną przedstawione na pierwszych zajęciach
oraz będą przekazywane uczestnikom podczas kursu.
7a. Warunki zaliczenia kursu:
·
Aktywny udział w min. 50 % zajęć dydaktycznych, pozostałe nieobecności
należy uzgodnić z prowadzącym ustalając ew. formę ich odrobienia lub
zaliczenia
·
Zaliczenie egzaminu z części ogólnej (nie dotyczy osób zwolnionych z tej
części)
·
Zaliczenie egzaminu z cz. specjalistycznej (teoria i praktyka)
·
Realizacja praktyk i złożenie wypełnionego dzienniczka praktyk
Przebieg egzaminów
Egzamin ogólny
Część ogólna – (podstawy teorii zarządzania i marketingu) – egzamin ma formę
pisemną (test jednokrotnego wyboru, 60 pytań, 4 możliwe odpowiedzi, zalicza
31pkt). Pytania WYŁĄCZNIE z materiałów dostępnych na stronie internetowej, w
szczególności z zagadnień z marketingu. Osoby zwolnione z tej część
(absolwenci kierunku zarządzania i marketingu) nie muszą jej zaliczyć.
Odbywa się pod koniec kursu. Czas trwania 60 minut.
Egzamin specjalistyczny
Część specjalistyczna – (marketing i zarządzanie sportem) – egzamin ma formę
pisemną (4 pytania opisowe). Pytania dotyczą wiadomości z podręcznika
„Marketing Sportu” prof. A. Sznajdera i treści zrealizowanych zajęć
(prezentacje i materiały do zajęć dostępne na stronie). Odbywa się
ostatniego dnia kursu. Czas trwania 60 minut.
*Egzaminator może zmienić formę i czas trwania egzaminu w zależności od
liczby uczestników lub poziomu zaawansowania. Decyzją egzaminatora może ulec
zmianie forma egzaminu z pisemnego na ustny, czas trwania egzaminu lub/i
ilość pytań. Najczęściej egzamin specjalistyczny teoretyczny przeprowadzany
jest w formie pisemnej (opis powyżej) jednak mogą nastąpić zmiany jeżeli
egzaminator uzna je za konieczne.
Literatura
1.
Bednarczyk Małgorzata, Nessel Karolina, Przedsiębiorczość w sporcie. Zasady
i praktyka, CeDeWu Sp. z o.o. 2016
2.
Brzeźniak Mateusz, Budowanie świadomości marki w klubie sportowym, Katedra
Wydawnictwo Naukowe 2017
3.
Griffin Ricky W., Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe
PWN 2017
4.
Kot Mirosław, Kompetencje menedżera, Onepress 2018
5.
Datko M.: Sponsoring sportowy [W:] Marketing sportowy. Możliwości, szanse,
korzyści, zagrożenia. Wydawnictwo PRODRUK. Poznań 2003
6.
Garbarski L i inni: Marketing. Punkt zwrotny nowoczesnej firmy. PWE.
Warszawa 2000.
7.
Gazeta Prawna. Nr 236, 2006.
8.
Klisiński J.: Marketing w biznesie sportowym. Wydawnictwo Wyższej Szkoły
Ekonomii i Administracji w Bytomiu. Bytom 2008.
9.
Kuźbik Paweł, Moterski Filip [red.], Zarządzanie w sporcie. Organizacje,
ludzie, marketing, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego 2015
10.
Mamcarczyk Mariola, Infrastruktura sportowa w rozwoju lokalnym, Difin 2018
11.
Mikołajczyk A.: Sponsoring sportowy w europejskich klubach piłkarskich [W:]
Studia Gdańskie. Wizje i rzeczywistość. Wyd. GWSH. Gdańsk 2008.
12.
Misiołowski R.: Marketing w sporcie. Wydawnictwo Promotor. Warszawa 2008.
13.
Mruk H.: Marketing sportowy [W:] Marketing sportowy. Możliwości, szanse,
korzyści, zagrożenia. Wydawnictwo PRODRUK. Poznań 2003.
14.
Piotrowicz H.: Komunikacja i jej rola w kreowaniu wizerunku organizacji
sportowej [W:] Marketing sportowy. Możliwości, szanse, korzyści, zagrożenia.
Wyd. PRODRUK. Poznań 2003.
15.
Redwan T.: Przygotowanie i realizacja programu sponsorskiego [W:] Marketing
sportowy. Możliwości, szanse, korzyści, zagrożenia. PRODRUK. Poznań 2003.
16.
Sporek T.: Sponsoring sportu w warunkach globalizacji. Dylematy i wyzwania.
Wydawnictwo Difin. Warszawa 2007.
17.
Sznajder A.: Marketing sportu. PWE. Warszawa 2015
18.
Sznajder Andrzej, Sport jako biznes w czasach globalizacji, PWE 2017
8.
Procedura zgłoszenia
Menedżera
Sportu
na kurs edycji "WIOSNA "
zapisy
są do 29 marca
na kurs edycji "JESIEŃ" zapisy są do 4 października
ZAPISY na tryb eksternistyczny - nabór ciągły
-
Wpłacić 500 zł pierwszej raty (lub pełną kwotę) na konto bankowe:
POLSKA AKADEMIA SPORTU
ul. Andriollego 1, 01-494 Warszawa
mBank (BRE BANK WBE/Łódź)
72 1140 2004 0000 3602 7746 3005
tytułem: MENEDZER, termin kursu, imię i nazwisko kursanta
2. Zapisać się na kurs - wypełnić
elektroniczny formularz zgłoszenia
- spełnienie 1 i 2 pkt. gwarantuje miejsce na kursie
- konsument wypełniając elektroniczny formularz zgłoszeniowy wyraża zgodę na przesyłanie danych dotyczących umowy zawartej na odległość za pośrednictwem adresu email podanego w tym formularzu
3. Zebrać wymagane dokumenty:
1. Kserokopię ukończenia szkoły
średniej lub świadectwa dojrzałości lub dyplomu ukończenia studiów
2. Kserokopię potwierdzenia wpłaty lub
przelewu (całej kwoty)
3. 2 zdjęcia legitymacyjne (format 3,5
cm x 4,5 cm) podpisane na odwrocie
4. Wypełnioną i podpisaną własnoręcznie kartę kursanta (do pobrania w dziale dokumenty)
5. Kserokopię dokumentu zwalniającego
z części teoretycznej (tylko dla zwolnionych) - np. dyplomu ukończenia
studiów zarządzania lub marketingu
6. Kserokopię dokumentu uprawniającego
do zniżki (promocje na stronie głównej), jeżeli z tej zniżki
korzystasz
4. Powyższy KOMPLET dokumentów
dostarczyć na pierwsze zajęcia w przezroczystej "koszulce" A4
9. Dodatkowe informacje i uwagi
organizacyjne kursu menadżerów sportu
- liczba miejsc jest ograniczona.
- o przyjęciu na kurs decyduje kolejność
nadesłanych zgłoszeń i wpłat.
- z uwagi na ewentualne zmiany (miejsce, godziny itp.)
prosimy sprawdzić informacje o kursie wysłane do zapisanych osób na maila na
3 dni przed rozpoczęciem zajęć!
-
zgodnie z art. 27 ustawy o prawach
konsumentów z dnia 30 maja 2014r. konsument ma 14 dni na
odstąpienie od umowy zawartej na odległość z zastrzeżeniem art. 35
oraz art. 38 ust.1 i art. 38 ust.13
- prośba o udostępnienie loginu i hasła przysłana emailowo skutkuje rozpoczęciem wykonywania usługi przed upływem terminu do odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa i jest związana z art. 35 ustawy o prawach konsumenta z 30 maja 2014r. Dz.U. poz.827 ze zm.
Po przesłaniu dostępu do materiałów (czyli rozpoczęciu świadczenia usługi na
wyraźne żądanie Uczestnika) w przypadku rezygnacji z kursu potrącona
zostanie opłata 350 zł, niezależnie od ew. innych potrąceń.
Jakie są przesłanki do zdobywania tytułu
Menagera Sportu?
Postępująca komercjalizacja sportu i przekształcanie się polskich
organizacji sportowych z organizacji non-profit w podmioty komercyjne,
funkcjonujące w sferze usług wymusza zmianę trybu zarządzania oraz
podejmowania decyzji. Kluby sportowe, przekształcane w sportowe spółki
akcyjne, muszą działać jak organizacje stosujące marketingową orientację w
swym funkcjonowaniu. Funkcjonują na kształtującym się rynku sportowym i
powinny stosować właściwe w takich uwarunkowaniach metody działania. Zakres
centralnego finansowania sportu, szczególnie zawodowego, stale się zmniejsza
i wymagane jest rozwijanie umiejętności pozyskiwania zasobów finansowych w
organizacjach samorządowych i od sponsorów.
W
ostatnich latach pojawiły się też nowe organizacje sportowe, zajmujące się
przeprowadzaniem rozgrywek ligowych w swoich dyscyplinach sportu. Planuje
się stworzenie kolejnych spółek organizacji sportowych, których menedżerowie
będą musieli dysponować wiedzą o zarządzaniu takimi organizacjami. Istnieje
też potrzeba przygotowania polskiego sportu profesjonalnego do zasad
funkcjonowania w Unii Europejskiej.
|
Fot. Theta
|
|
Ośrodki sportowe
potrzebują menedżerów - twierdzą przedstawiciele branży. Coraz więcej szkół
uczy więc profesjonalnego zarządzania sportem i robienia na nim biznesu.
Tomasz
Z., absolwent AWF, jest
menagerem sportu i imprez
sportowych. Na drugim roku studiów założył firmę, która zajmuje
się szkoleniem instruktorów fitness. Powody rozkręcenia własnego biznesu
były dwa: zamiłowanie do muzyki i pasja organizowania różnych imprez.
-
Zobaczyłem lukę w tym segmencie i postanowiłem spróbować. Udało się
- opowiada Tomasz Z.. Jego praca wymaga dużo poświęcenia. Nie jest to dobry
sposób na zarobkowanie dla osób, które potrzebują silnego poczucia
stabilizacji i wolą swoje obowiązki wykonywać w ściśle określonych
godzinach.
-
Menadżer imprez sportowych ma
nienormowany czas pracy - zaznacza Z.. - Organizowanie wydarzenia
tego typu bardzo absorbuje. Trzeba wytrzymać presję. W tym zawodzie
potrzebna jest więc odporność na stres i opanowanie w sytuacji, gdy na
przykład wystąpią jakieś komplikacje podczas organizowania konkretnego
przedsięwzięcia.
- To dobre
rozwiązanie dla tych, którzy nie lubią monotonii - podkreśla
menedżer. Każdy projekt imprezy oznacza nowe
wyzwanie, wymaga kreatywności i niebanalnych pomysłów.
-
Menadżer sportu jest stosunkowo nowym zawodem
na polskim rynku i od kilku lat obserwujemy coraz większe zainteresowanie tą
profesją -
stwierdza Maciej Ryszkowski, wybitny wykładowca i dyrektor Kursów
Menedżerskich - Co roku powstają nowe
miejsca pracy w klubach sportowych i rekreacyjnych, które potrzebują
kadr menedżerskich. Zwykle każdy z kursantów ma
jedną, czasem dwie dyscypliny, w których się specjalizuje.
Do zawodu
Menadżer sportu przygotowuje coraz
więcej uczelni - zarówno publicznych, jak i prywatnych. Nie tylko Akademie
Wychowania Fizycznego, ale również uniwersytety prowadzą studia podyplomowe
z zarządzania klubem sportowym czy finansów w sporcie i rekreacji.
Jak przyznaje Maciej
Ryszkowski, rośnie zainteresowanie kursami
typu
menager
sportu. Zapisują się na nie osoby już pracujące w branży,
głównie na stanowiskach kierowniczych, które chcą podnieść swoje
kwalifikacje i poznać aktualne trendy zarządzania i
marketingu sportowego. Oferta adresowana jest również do
studentów i absolwentów wychowania fizycznego, turystyki i rekreacji,
ekonomii czy zarządzania i marketingu. To szansa dla tych, którzy chcieliby
zdobyć nowy zawód, niekoniecznie związany z pracą, którą wykonywali do tej
pory.
Program zajęć
menagera
sportu obejmuje takie przedmioty,
jak: organizacja i zarządzanie instytucjami sportowymi, organizacja imprez,
marketing w sporcie, negocjacje, zarządzanie finansami czy socjologia i
psychologia. Podczas zajęć praktycznych można nauczyć się, jak prowadzić
konferencje i jakich narzędzi reklamowych używać, by poprawić wizerunek
firmy.
Gdzie można szukać
zatrudnienia? - Na
menedżera
sportu czekają trzy duże
obszary: tzw. zawodowy, gdzie mogą pracować jako dyrektorzy i kierownicy
miejskich ośrodków sportu, hal sportowych, pływalni, pracownicy referatów i
wydziałów sportu w urzędach wojewódzkich, miejskich, gminnych oraz jako
pracownicy administracji centralnej - wymienia Maciej Ryszkowski. -
Kolejny obszar wyznaczają stowarzyszenia i fundacje. W takiej formie działa
blisko 80 procent klubów sportowych oraz związków sportowych. Zatrudnienia
można też szukać w sektorze prywatnym, a więc w klubach pierwszoligowych,
klubach fitness czy wellness lub jako agent sportowy wybranych zawodników.
Obowiązki
menedżera
sportu są zróżnicowane - w
zależności od pełnionej roli. Jak wyjaśnia Maciej Ryszkowski, najczęściej
polegają one na zarządzaniu majątkiem firmy, kierowaniem ludźmi oraz
sporządzaniu analiz i raportów.
Zarobki zależą od
branży, w której się specjalizujemy.
Menedżer sportu w piłce nożnej na starcie
zawodowej kariery w niedużym klubie może liczyć na wynagrodzenie od 3 tys. zł w górę.
W najlepszych klubach zarobki dochodzą do kilkudziesięciu tysięcy złotych
miesięcznie. W
klubach fitness, związkach sportowych czy ośrodkach sportu i rekreacji na
stanowiskach kierowniczych zarabia się ok. 5 tys. zł miesięcznie.
KATARZYNA KLIMEK
6.10.2008
http://www.dziennik.krakow.pl/
Zawód: menedżer
sportowy
Czasy prezesów niczym
z "Misia" mijają: sportem w Polsce zaczynają rządzić świetnie
wykwalifikowani menedżerowie. Sport stał się biznesem, a klub ma przynieść
zyski.
W "Misiu" Stanisława Barei Ryszard Ochódzki, prezes klubu sportowego
Tęcza, to uosobienie działacza sportowego PRL - nie ma pojęcia o
profesjonalnym zarządzaniu, wykorzystuje stanowisko do robienia drobnych
interesów, uwielbia tanie pochwały.
Dziś prezes klubu sportowego nosi markowy garnitur, ustala na co wydać
dziesiątki tysięcy złotych, zarządza sztabem ludzi - od asystentów przez
trenerów do specjalistów od komunikacji z mediami.
Jak zrobić karierę w sporcie? Arkadiusz Krygier ma 34 lata. Mówi biegle
po angielsku, rosyjsku i serbsku. Pochodzi z Włocławka, 10 lat temu skończył
prawo na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu, później studium
zarządzania w Szkole Głównej Handlowej. Od początku kariery zawodowej jest
związany ze sportem. Został główny prowadzącyiem drużyny koszykarskiej we Włocławku.
Potem - wraz z rosnącą grupą sponsorów i zmianami w funkcjonowaniu klubu -
dyrektorem ds. marketingu. Latem otrzymał świetną ofertę od bogatego Turowa
Zgorzelec, sponsorowanego przez lokalną elektrownię i kopalnię. Został
prezesem klubu. Nie wahał się - to wyzwanie, ale też kolejny krok w karierze
i awans na dobrze płatne stanowisko.
To jeden z wielu młodych działaczy, którzy patrzą na sport przez pryzmat
liczb, bilansu zysków i strat, ścisłego trzymania się budżetu. Wiedzą, że
dobra kampania public relations w mediach zwiększy zainteresowanie drużyną.
A wraz z tym pojawią się sponsorzy chętni do reklamowania się przez sport.
Ten przestał być już rywalizacją na boisku. To teraz walka o pieniądze,
jakie można zyskać dzięki kontraktom sponsorskim, sprzedając np. prawa do
transmisji telewizyjnych.
Zmiany rozpoczęły się wraz z wprowadzaniem sportowych spółek akcyjnych.
Teraz kluby coraz bardziej przypominają te z amerykańskich lig zawodowych.
Właściciele dokładnie analizują, na jakie zyski mogą liczyć. Każdy transfer
ma przynieść udziałowcom dochód. - To możliwe, ale pod warunkiem, że kierują
tym osoby kompetentne - mówi prof. Andrzej Sznajder ze Szkoły Głównej
Handlowej.
Zarządzania sportem uczy coraz więcej uczelni. Popularne jest specjalnie
utworzone studium w SGH. Pojawiają się kolejne: na Akademiach Wychowania
Fizycznego, prywatnych uczelniach. - Zainteresowanie rośnie wraz z czasem.
Coraz bardziej widać, że to się opłaca - przyznaje prof. Sznajder.
Przyszli menedżerowie sportu uczą się, jak stworzyć z klubu maszynkę do
zarabiania pieniędzy - muszą wiedzieć, jak działają spółki, jak je promować
i kształtować wizerunek drużyny. Zajmują się współpracą z mediami, poznają,
jak kluby sportowe funkcjonują za granicą, zgłębiają tajniki reklamy.
- Klub teraz jest jak firma, właściwie różnic nie ma żadnych - mówi Krygier,
którego Turów ma roczny budżet w wysokości ok. 4 mln dol., z czego 25 proc.
to pula na wynagrodzenia zawodników. - Sport stał się biznesem. Klub ma
przynieść pieniądze. Szefów klubów rozlicza się z tego, jak wydawane są
fundusze reklamujących się sponsorów. Ważne, aby nie były marnotrawione, a
dawały zyski.
Pieniądze można zarabiać, nie tylko rządząc klubem walczącym o mistrzostwo w
lidze piłkarskiej, koszykarskiej czy siatkarskiej. Jeszcze większe kwoty
wchodzą w grę w przypadku menedżerów indywidualnych, zajmujących się
znajdowaniem graczy do drużyn. Jednym z pierwszych takich agentów w Polsce
jest Andrzej Grzyb. Kończył studia i zrobił doktorat na moskiewskim
odpowiedniku AWF (katedra piłki siatkowej). - Naturalne było, że znajomi
trenerzy klubowi zgłaszali się coraz częściej do mnie, abym pomógł im
sprowadzić zawodników z ówczesnego Związku Radzieckiego. Początkowo robiłem
to gratis, ale później uznałem, że trzeba to uporządkować - mówi Grzyb.
W 1991 roku założył spółkę, która oficjalnie pośredniczyła w transferach
piłkarskich i siatkarskich. Trzy lata później ukończył pierwszy w Polsce
kurs menedżerów sportu. Grzyb: - Mam różne tytuły, jestem trenerem
siatkówki, skończyłem kursy trenerskie światowej federacji, zyskałem wiele
uprawnień biznesowych. Jeśli ktoś chce robić karierę w sporcie, musi o to
zadbać. Ale o wielu rzeczach decyduje też znajomość ludzi, układów,
uczciwość. Bez tego natychmiast zginie się wśród zawodników.
Im dłużej menedżer jest na rynku, tym bardziej jego renoma rośnie. A wraz z
tym dochody. Grzyb nie ukrywa: - Pieniądze można zarobić... I to bardzo
dobre. Kwestia sumy zależy jednak od techniki kontraktu.
Na początku od każdej umowy brał 5 proc. i nic więcej go nie interesowało.
Takie podejście nie dawało jednak renomy u sportowców - kiedy mieli problemy
z wypłatami, musieli radzić sobie sami. Obcokrajowcy w takiej sytuacji są
bezbronni.
Teraz jest inaczej. Zawodnik podpisuje kontrakt z Grzybem, a on z klubem. W
ten sposób sportowiec umawia się z menedżerem na określoną sumę i nie
obchodzi go już, ile ten otrzyma z klubu za transfer. Z drugiej strony
zawodnika nie interesują problemy klubu - Grzyb musi mu zapłacić 100 proc.,
a później - w razie problemów - sam chodzi po sądach.
Agenci koszykarscy, którzy znajdują zawodnikom kluby w Polsce, otrzymują
przeciętnie 10 proc. z wynegocjowanych kontraktów. A sumy są spore. Czołowi
koszykarze podpisują umowy warte nawet od 100 do 150 tys. dolarów. Od każdej
takiej umowy menedżer otrzyma 60 tys. zł. Przed sezonem tylko w Polsce może
podpisać kilka tak poważnych umów oraz kilkanaście mniejszych. To i tak
niewiele w porównaniu do zarobków agentów piłkarskich. Tam - wśród
najlepszych - w grę wchodzą kwoty kilkadziesiąt razy większe.
Paweł Rzekanowski, Toruń
2006-08-28, ostatnia
aktualizacja 2006-08-28 00:00
http://gazetapraca.pl
konspekt zajęć (Michał
Mango):
a) Czym jest public relations i jak
funkcjonuje w sporcie
1. Czym jest PR w sporcie, jakie są
narzędzia PR w sporcie. Różnica pomiędzy PR w sporcie a marketingiem
sportowym
2. Różnica pomiędzy klasycznym PR-em, a PR
w sporcie - wspólne cechy, działania narzędzia.
3. Narzędzia PR i ich sposób wykorzystania
w PR sportu. Czy jest różnica?
4. Funkcje PR
b) Co piarowiec, menadżer sportu, sportowiec
powinien wiedzieć o mediach.
1. Prawo prasowe i praktyczne wykorzystanie
tego instrumentu w mediach - czy lepsze jest sprostowanie czy polemika?
2. Jak skutecznie komunikować się z
dziennikarzami, tak aby oni nie łamali naszych praw wynikających z prawa
prasowego i aby nie psuć sobie relacji z mediami.
3. Obowiązki dziennikarzy wobec nas i etyka
w mediach
c) Media nie są złe - kulisy i praktyczne
przykłady współpracy z mediami
1. Narzędzia pracy z mediami - cześć
teoretyczna i praktyczna
2. Specyfika pracy z mediami, jak
przygotować się do spotkania z dziennikarzem prasowym, dziennikarzem
radiowym oraz dziennikarzem telefizyjnym
3. Na co powinniśmy uważać podczas sesji
zdjęciowych do magazynów i publikacji prasowych
d) Praktyczny aspekt pracy w PR - dzień po
dniu.
1. Konferencja prasowa, od czego zacząć,
jak przygotować, jak powinna wyglądać
2. Event sportowy, nasze doświadczenia -
jak skutecznie przygotować event - nie musi być drogi, żeby był efektowny
3. PR klubu i organizacji a PR sportowca
4. Przykłady praktyczne pracy w PR, czy
kwintesencja "naszej "działalność- filmy, materiały telewizyjne i materiały
radiowe
konspekt 4
zajęć (Michał Drelich)
Źródła finansowania projektów sportowych
- środki publiczne, sponsoring, opłaty
startowe/bilety, darowizny, zbiórki publiczne, spadki, inne;
Sponsoring jako narzędzie promocji firm i
marek
- co wyróżnia sponsoring sportowy spośród
innych form promocji;
- skuteczność i wiarygodność sponsoringu
sportowego według badań statystycznych;
- rodzaje sponsoringu w sporcie;
- korzyści ze sponsoringu dla sponsora i
sponsorowanego;
Planowanie polityki sponsoringowej
- zasady tworzenia pakietów sponsorskich;
określenie wartości rynkowej imprezy na podstawie wybranych wskaźników;
- dobór sponsorów ze względu na
dyscyplinę, wizerunek imprezy oraz grupę docelową; zasada wyłączności
branżowej;
- określanie celów krótko- i
długoterminowych dla organizatorów imprez sportowych;
Zasady konstruowania oferty sponsorskiej
- elementy składowe profesjonalnej oferty
sponsoringowej;
- zakres świadczeń sponsorskich, czyli
jakie świadczenia są naprawdę atrakcyjne dla sponsorów;
- zasady konstruowania umów
sponsoringowych, w tym umów na wykorzystanie wizerunku sportowca;
Negocjacje z potencjalnymi i obecnymi
sponsorami
- podstawowe zasady negocjacji;
- jak skutecznie przekonać sponsora do
zaangażowania się w projekt;
- tworzenie koncepcji długofalowej
współpracy ze sponsorem
Budowanie trwałych relacji ze sponsorem
- jak zmaksymalizować korzyści ze
sponsoringu;
- sposoby budowania przyjaznych i trwałych
relacji ze sponsorem;
- raportowanie; poszerzanie obszarów
współpracy;