kurs MENEDŻERA SPORTU w Szczecinie
(jest to kurs na UPRAWNIENIA ZAWODOWE
menedżera sportu)
planowane terminy:
6
kwiecień - 26 maj 2024
(tryb weekendowy sob-niedz, 8-10 tygodni),
zjazdy:
6-7.IV, 13-14.IV,
20-21.IV, wolne na długą Majówkę, 11-12.V, 18-19.V, 25-26.V
19
październik - 1 grudzień 2024
(tryb weekendowy sob-niedz,
8-10 tygodni),
zjazdy:
19-20.X, 26-27.X, wolne na
Wszystkich Świętych,
9-10.XI, 16-17.XI, 23-24.XI, 30.XI-1.XII
możliwość
realizacji tego kursu w trybie eksternistycznym (cena do 50% niższa),
nabór ciągły, samodzielna realizacja tematów z materiałów i literatury,
egzaminy w trybie tradycyjnym -
zobacz szczegóły
trybu eksternistycznego
chętnych na ten kurs prosimy o
ZAPISANIE SIĘ
i wpłacenie pierwszej raty lub dla kolejnych terminów o
bezpłatną rezerwację miejsca
ORGANIZATORZY:
-
Polska Akademia
Sportu
www.kursyinstruktorskie.edu.pl - prowadzi kursy dla dorosłych w
zakresie uprawnień instruktora rekreacji ruchowej, trenera osobistego
(personalnego), menedżera sportu oraz instruktora odnowy biologicznej.
Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z
dnia 7 sierpnia 2014 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności
na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania (Dziennik Ustaw 2014
nr 0 poz. 1145)
1. Uprawnienia
kursu
menadżera sportu w Szczecinie
Po zaliczonym kursie i zdanym egzaminie kursant
otrzymuje DYPLOM MENEDŻERA SPORTU oraz ZAŚWIADCZENIE
potwierdzające posiadanie kwalifikacji zawodowych wg wzoru z
rozporządzenia MEN.
Absolwent kursu
uzyskuje
uprawnienia zawodowe zgodne z
rozporządzeniem Ministra
Pracy i Polityki Społecznej. Dodatkowo absolwent otrzymuje
CERTYFIKAT MENEDŻERSKI w języku angielskim ze szczegółowym
programem kursu, numerem, podpisem i pieczątką wg standardów, pozwalającym
na podjęcie legalnej pracy w krajach UE.
Uprawnienie daje prawne podstawy do prowadzenia
klubów, ośrodków sportowych, ośrodków sportu i rekreacji, klubów
rekreacyjnych itp. Powyższe uprawnienie jest wymagane
w większości organizowanych konkursów na stanowiska kierownicze związane z
kulturą fizyczną.
Wszystkie Dyplomy wydaje Rektor Polskiej Akademii
Sportu, następnie są one rejestrowane w bazie absolwentów i mogą być
honorowane we wszystkich krajach Unii Europejskiej.
Format 207 x 145 mm,
wykonanie na papierze białym, oprawa twarda, imitacja skóry w kolorze
beżowym
rozmiar dyplomu ( ½ A4 )
2. Struktura
kursu
menadżera sportu w Szczecinie
Część ogólna
100 h
lekcyjnych
(75 h zegarowych)
- wykłady
w formie e-learningu z teorii
zarządzania, zarządzania strategicznego, marketingu, organizacji, prawa,
ekonomii itp. Z tej części zwolnieni są absolwenci studiów kierunku
zarządzania i marketingu.
Część specjalistyczna 100 h
lekcyjnych (75 h zegarowych) - ćwiczenia i warsztaty z zarządzania i marketingu sportowego
Warsztaty (praktyki menedżerskie) 50
h
lekcyjnych
odbywane w trakcie lub po zakończeniu kursu w dowolnie wybranej
organizacji sportowej (Ministerstwo Sportu i Turystyki, PKOL, ogólnopolski
związek sportowy, regionalny związek sportowy, gminny lub miejski wydział
sportu, ośrodek sportu i rekreacji, klub sportowy). Uczelnia może również
skierować kursanta na praktykę do swoich partnerów – związków sportowych,
urzędów kultury fizycznej i sportu oraz czołowych firm marketingu
sportowego.
Zaliczeniem praktyk i warunkiem wydania Dyplomu
Menedżera
Sportu jest złożenie wypełnionego dziennika praktyk z
wymaganymi pieczęciami i podpisami. Dziennik praktyk menedżerskich można
pobrać ze strony internetowej
www.kursyinstruktorskie.edu.pl, zakładka materiały. Login i hasło podane
będzie na pierwszych zajęciach.
3. Terminy i miejsce zajęć
kursu
menadżera sportu w Szczecinie
Zajęcia z części ogólnej
będą się odbywały w formie e-learningowej (materiały na
stronie internetowej). Polska Akademia Sportu uzyskała oficjalną
zgodę na prowadzenie części ogólnej w tej formie. Egzamin pisemny z części
ogólnej zaplanowany jest na koniec kursu.
Zajęcia z części
specjalistycznej planujemy CO TYDZIEŃ w soboty i
niedziele w Szczecinie
w planowanych godzinach 9.00 - 16.00
w Szczecinie
ZCEMIP ul. Hoża 6
lub w ZDZ ul. Kilińskiego 3
W niektóre dni godziny i miejsce zajęć mogą ulec zmianie.
Informacja szczegółowa o godzinie i miejscu
pierwszych zajęciach jest wysyłana mailem w środę wieczorem 3 dni przed
kursem.
UWAGA: W sytuacjach wyjątkowych kurs może
zostać wydłużony o jeden lub dwa weekendy.
4. Uczestnicy
kursu
menadżera sportu w Szczecinie
Uczestnikami kursu mogą
być osoby posiadające co najmniej średnie wykształcenie
(wymagane jest dostarczenie do rozpoczęcia kursu dokumentu potwierdzającego
uzyskane wykształcenie: średnie lub wyższe). Kurs jest adresowany w szczególności do kadry kierowniczej i pracowników:
-
ośrodków sportu i
rekreacji
-
klubów sportowych,
działających w różnych dyscyplinach;
-
stowarzyszeń kultury
fizycznej, w tym polskich związków sportowych;
-
nowo powstających
organizacji sportu, które mają się zajmować zarządzaniem ligami
sportowymi;
-
przedsiębiorstw,
które rozważają inwestycje w sport lub są potencjalnymi sponsorami
organizacji sportowych;
-
mediów, realizujących
transmisje sportowe i w ten sposób uczestniczących w przekazywaniu
produktów sportowych kibicom;
-
a także studentów i
absolwentów (zwłaszcza uczelni ekonomicznych i wychowania fizycznego),
którzy chcą się specjalizować w zarządzaniu i marketingu sportowym.
5.
Kadra kursu
menadżera sportu w Szczecinie
Paweł Podgórski – główny
prowadzący,
założyciel firmy SPORT-EDUKACJA
www.sport-edukacja.pl, uhonorowany na szczecińskiej Gali Mistrzów Sportu
2012 tytułem Menedżera Roku. Dyplomowany Menedżer Sportu i trener piłki
nożnej z licencją UEFA A na co dzień pracujący w szczecińskim GOSSM.
Monika Chodyra – coach i trener z
doświadczeniem biznesowym, socjolog, menedżer, specjalista w zakresie
coachingu biznesowego i indywidualnego z wysokimi umiejętnościami
kreatywnymi i interpersonalnymi
www.monikachodyra.pl.
Piotr Dykiert – Dyrektor Wydziału
Sportu Urzędu Miasta w Szczecinie, wieloletni redaktor Polskiego Radia
Szczecin, sędzia piłkarski i wielki pasjonat sportu.
Krzysztof Bobala – wybitny
specjalista i organizator najważniejszych imprez sportowych w Szczecinie,
główny organizator szczecińskiego turnieju tenisowego PEKAO SZCZECIN OPEN,
właściciel Agencji Reklamowej BONO i założyciel ośrodka sportów BENE SPORT
www.benesport.pl.
Waldemar Gill – Dyrektor MOSRiR w
Szczecinie, wybitny specjalista zarządzający szczecińskimi obiektami
sportowymi i bazą sportową Miejskiego Ośrodka Sportu Rekreacji i
Rehabilitacji w Szczecinie.
Artur Dyczewski – dziennikarz
sportowy Polskiego Radia Szczecin, wielki pasjonat sportu oraz wieloletni
korespondent sportowy relacjonujący na co dzień wydarzenia z kraju i
zagranicy.
Norbert Rokita – jeden z pierwszych
założycieli agencji marketingu sportowego w Polsce, menedżer sportowy i mąż
wybitnej polskiej Mistrzyni tyczki Moniki Pyrek.
Łukasz Kasprzyk – rzecznik prasowy
piłkarskiego klubu sportowego POGOŃ SZCZECIN SA, dziennikarz sportowy,
specjalista w zakresie PR i wielki pasjonat piłki nożnej.
oraz inni wykładowcy i specjaliści praktycy w
zakresie marketingu sportowego.
UWAGA: nie gwarantujemy, że WSZYSCY wyżej wymienieni prowadzący będą
prowadzić zajęcia. Jednakże dokładamy wszelkich starań, aby na każdym kursie
większość z ww. prowadziła zajęcia.
6. Cena kursu
menadżera sportu w Szczecinie
· Cały kurs 1.600
zł brutto
v Po zakończeniu
kursu następuje Egzamin MENEDŻERSKI zdawany przed komisją. Osoby, które
zaliczą egzamin wpłacają dodatkowo kwotę 100 zł brutto,
która obejmuje m.in.: przygotowanie dokumentacji i zaświadczenia, wydanie
Dyplomu Menedżera Sportu, certyfikatu w języku angielskim, zgłoszenie do
bazy absolwentów.
v Płatność ratalna jest możliwa:
500 zł przy zapisie, pozostała kwota do rozpoczęcia kursu.
v Dla chętnych wystawiamy rachunki za udział w kursie.
v Istnieje możliwość sfinansowania kursu przez zakład
pracy kursanta lub inne podmioty.
v W cenę kursu wliczone są: zajęcia teoretyczne, zajęcia
praktyczne, wynajem obiektów, skierowanie na praktyki menadżerskie, OLBRZYMI
PAKIET materiałów do zajęć oraz e-learningu
7.1. Warunki
zaliczenia kursu menadżerskiego
- aktywna obecność na zajęciach, wykonywanie zadań podczas zajęć
- egzamin menedżerski z części ogólnej i specjalistycznej
- złożenie dokumentacji potwierdzającej zaliczenie 50
godzin praktyk menadżerskich – praktyki można wykonać w dowolnie wybranej
organizacji działającej w obszarze kultury fizycznej. Uczelnia może również
skierować kursanta na praktykę do swoich partnerów – związków sportowych,
urzędów kultury fizycznej i sportu oraz czołowych firm marketingu
sportowego.
7.2.
Cel i planowany ogólny program kursu
menadżera sportu w Szczecinie
Celem
kursu
jest profesjonalne doskonalenie kadr w dziedzinie zarządzania szeroko
rozumianą kulturą fizyczną poprzez stworzenie warunków dla pogłębienia
wiedzy i doskonalenia umiejętności menedżera sportu. Określony cel będzie
realizowany poprzez:
-
przekazanie nowoczesnej wiedzy na temat kompetencji zarządczych, zakresu i
sposobów wykorzystywania uprawnień decyzyjnych oraz doskonalenia
umiejętności organizatorskich menedżera;
-
dostarczenie wiedzy o współczesnych uwarunkowaniach rozwoju kultury
fizycznej i kształtowania umiejętności z zakresu kierowania jednostką
organizacyjną działalności marketingowej, a także planowania i organizowania
przedsięwzięć sportowo -rekreacyjnych;
-
kształtowanie postaw innowacyjnych w procesie rozwijania działalności w
wychowaniu fizycznym, sporcie i rekreacji;
-
opanowanie skutecznego oddziaływania na podwładnych w celu umiejętnego
wykorzystywania ich potencjalnych możliwości.
» Planowane zagadnienia poruszane na kursie
menedżera sportu
-
Podstawy zarządzania i marketing w
sporcie.
-
Zarządzanie klubem sportowym.
-
Zarządzanie obiektami sportowymi i
rekreacyjnymi.
-
Zarządzanie i organizacja imprez
sportowych.
-
Zarządzanie instytucjami sportowymi z
zastosowaniem różnych koncepcji marketingu.
-
Promocja i PR w klubach oraz organizacjach
sportowych.
-
Ø
Kształtowanie wizerunku i
marki firmy sportowej, promocja wydarzeń sportowych
-
Ø
Media i rynek mediów w
sporcie
-
Ø
Media w strukturze
marketingu sportowego
-
Public relation w sporcie.
-
Marketing usług sportowych.
-
Organizacja biura menedżera sportu.
-
Coaching sportowy.
-
Umiejętności interpersonalne w
zarządzaniu.
-
Promocja i sponsoring w sporcie
-
Ø
Planowanie i kontrola
efektów
-
Ø
Projekt sponsorski i
skuteczność sponsoringu.
-
Badania marketingowe na rynku sportu.
-
Współpraca organizacji sportowej z
samorządem lokalnym.
-
Prawne uwarunkowania funkcjonowania
organizacji sportowych i system finansowania sportu.
-
Sportowe akty prawne. Prawo sportowe.
-
Fundusze europejskie w sporcie.
-
Wizerunek
sportowca, menedżera sportu i jego firmy.
-
Rola menadżera
sportu w kreowaniu wizerunku sportowca.
-
Kształtowanie
wizerunku marki organizacji sportowych.
-
Negocjacje i
erystyka w sporcie.
-
Wstęp do
socjologii zarządzania w sporcie.
-
Ceremoniał,
protokół i etykieta w sporcie.
-
Podstawy ekonomii w sporcie.
-
Ø
Wstęp do zarządzania
finansami w sporcie.
-
Ø
Finansowanie
przedsiębiorstwa sportowego.
-
Psychologia w
pracy menedżera sportu.
-
Egzamin – sesja
egzaminacyjna
Szczegółowy program i treści zostaną przedstawione na pierwszych zajęciach
oraz będą przekazywane uczestnikom podczas kursu.
7a.
Warunki zaliczenia kursu:
·
Aktywny udział w min. 50 % zajęć dydaktycznych, pozostałe nieobecności
należy uzgodnić z prowadzącym ustalając ew. formę ich odrobienia lub
zaliczenia
·
Zaliczenie egzaminu z części ogólnej (nie dotyczy osób zwolnionych z tej
części)
·
Zaliczenie egzaminu z cz. specjalistycznej (teoria i praktyka)
·
Realizacja praktyk i złożenie wypełnionego dzienniczka praktyk
Przebieg egzaminów
Egzamin ogólny
Część ogólna – (podstawy teorii zarządzania i marketingu) – egzamin ma formę
pisemną (test jednokrotnego wyboru, 60 pytań, 4 możliwe odpowiedzi, zalicza
31pkt). Pytania WYŁĄCZNIE z materiałów dostępnych na stronie internetowej, w
szczególności z zagadnień z marketingu. Osoby zwolnione z tej część
(absolwenci kierunku zarządzania i marketingu) nie muszą jej zaliczyć.
Odbywa się pod koniec kursu. Czas trwania 60 minut.
Egzamin specjalistyczny
Część specjalistyczna – (marketing i zarządzanie sportem) – egzamin ma formę
pisemną (4 pytania opisowe). Pytania dotyczą wiadomości z podręcznika
„Marketing Sportu” prof. A. Sznajdera i treści zrealizowanych zajęć
(prezentacje i materiały do zajęć dostępne na stronie). Odbywa się
ostatniego dnia kursu. Czas trwania 60 minut.
*Egzaminator może zmienić formę i czas trwania egzaminu w zależności od
liczby uczestników lub poziomu zaawansowania. Decyzją egzaminatora może ulec
zmianie forma egzaminu z pisemnego na ustny, czas trwania egzaminu lub/i
ilość pytań. Najczęściej egzamin specjalistyczny teoretyczny przeprowadzany
jest w formie pisemnej (opis powyżej) jednak mogą nastąpić zmiany jeżeli
egzaminator uzna je za konieczne.
Literatura
1.
Bednarczyk Małgorzata, Nessel Karolina, Przedsiębiorczość w sporcie. Zasady
i praktyka, CeDeWu Sp. z o.o. 2016
2.
Brzeźniak Mateusz, Budowanie świadomości marki w klubie sportowym, Katedra
Wydawnictwo Naukowe 2017
3.
Griffin Ricky W., Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe
PWN 2017
4.
Kot Mirosław, Kompetencje menedżera, Onepress 2018
5.
Datko M.: Sponsoring sportowy [W:] Marketing sportowy. Możliwości, szanse,
korzyści, zagrożenia. Wydawnictwo PRODRUK. Poznań 2003
6.
Garbarski L i inni: Marketing. Punkt zwrotny nowoczesnej firmy. PWE.
Warszawa 2000.
7.
Gazeta Prawna. Nr 236, 2006.
8.
Klisiński J.: Marketing w biznesie sportowym. Wydawnictwo Wyższej Szkoły
Ekonomii i Administracji w Bytomiu. Bytom 2008.
9.
Kuźbik Paweł, Moterski Filip [red.], Zarządzanie w sporcie. Organizacje,
ludzie, marketing, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego 2015
10.
Mamcarczyk Mariola, Infrastruktura sportowa w rozwoju lokalnym, Difin 2018
11.
Mikołajczyk A.: Sponsoring sportowy w europejskich klubach piłkarskich [W:]
Studia Gdańskie. Wizje i rzeczywistość. Wyd. GWSH. Gdańsk 2008.
12.
Misiołowski R.: Marketing w sporcie. Wydawnictwo Promotor. Warszawa 2008.
13.
Mruk H.: Marketing sportowy [W:] Marketing sportowy. Możliwości, szanse,
korzyści, zagrożenia. Wydawnictwo PRODRUK. Poznań 2003.
14.
Piotrowicz H.: Komunikacja i jej rola w kreowaniu wizerunku organizacji
sportowej [W:] Marketing sportowy. Możliwości, szanse, korzyści, zagrożenia.
Wyd. PRODRUK. Poznań 2003.
15.
Redwan T.: Przygotowanie i realizacja programu sponsorskiego [W:] Marketing
sportowy. Możliwości, szanse, korzyści, zagrożenia. PRODRUK. Poznań 2003.
16.
Sporek T.: Sponsoring sportu w warunkach globalizacji. Dylematy i wyzwania.
Wydawnictwo Difin. Warszawa 2007.
17.
Sznajder A.: Marketing sportu. PWE. Warszawa 2015
18.
Sznajder Andrzej, Sport jako biznes w czasach globalizacji, PWE 2017
8.
Procedura zgłoszenia kursu
menadżera sportu w Szczecinie
ZAPISY na kurs edycji WIOSNA do 29 marca
ZAPISY na kurs edycji JESIEŃ do 19 września
ZAPISY na tryb eksternistyczny - nabór ciągły
-
Wpłacić 500 zł pierwszej raty (lub pełną kwotę) na konto bankowe:
POLSKA AKADEMIA SPORTU
ul. Andriollego 1, 01-494 Szczecin
mBank (BRE BANK WBE/Łódź)
72 1140 2004 0000 3602 7746 3005
tytułem: MENEDZER Szczecin, termin kursu, imię i nazwisko kursanta
2. Zapisać się na kurs - wypełnić
elektroniczny formularz zgłoszenia
- spełnienie 1 i 2 pkt. gwarantuje miejsce na kursie
- konsument wypełniając elektroniczny formularz zgłoszeniowy wyraża zgodę na przesyłanie danych dotyczących umowy zawartej na odległość za pośrednictwem adresu email podanego w tym formularzu
3. Zebrać wymagane dokumenty:
1. Kserokopię ukończenia szkoły
średniej lub świadectwa dojrzałości lub dyplomu ukończenia studiów
2. Kserokopię potwierdzenia wpłaty lub
przelewu (całej kwoty)
3. 2 zdjęcia legitymacyjne (format 3,5
cm x 4,5 cm) podpisane na odwrocie
4. Wypełnioną i podpisaną własnoręcznie kartę kursanta (do pobrania w dziale dokumenty)
5. Kserokopię dokumentu zwalniającego
z części ogólnej (tylko dla zwolnionych) - np. dyplomu ukończenia
studiów zarządzania lub marketingu
6. Kserokopię dokumentu uprawniającego
do zniżki (promocje na stronie głównej), jeżeli z tej zniżki
korzystasz
4. Powyższy KOMPLET dokumentów
dostarczyć na pierwsze zajęcia w przezroczystej "koszulce" A4
9. Dodatkowe informacje i uwagi
organizacyjne kursu
menadżera sportu w Szczecinie
- liczba miejsc jest ograniczona.
- o przyjęciu na kurs decyduje kolejność
nadesłanych zgłoszeń i wpłat.
- z uwagi na ewentualne zmiany (miejsce, godziny itp.)
prosimy sprawdzić ten dokument na 3 dni przed rozpoczęciem zajęć!
Jakie są przesłanki do zdobywania tytułu Menedżera
Sportu?
Postępująca komercjalizacja sportu i przekształcanie się polskich
organizacji sportowych z organizacji non-profit w podmioty komercyjne,
funkcjonujące w sferze usług wymusza zmianę trybu zarządzania oraz
podejmowania decyzji. Kluby sportowe, przekształcane w sportowe spółki
akcyjne, muszą działać jak organizacje stosujące marketingową orientację w
swym funkcjonowaniu. Funkcjonują na kształtującym się rynku sportowym i
powinny stosować właściwe w takich uwarunkowaniach metody działania. Zakres
centralnego finansowania sportu, szczególnie zawodowego, stale się zmniejsza
i wymagane jest rozwijanie umiejętności pozyskiwania zasobów finansowych w
organizacjach samorządowych i od sponsorów.
W
ostatnich latach pojawiły się też nowe organizacje sportowe, zajmujące się
przeprowadzaniem rozgrywek ligowych w swoich dyscyplinach sportu. Planuje
się stworzenie kolejnych spółek organizacji sportowych, których menedżerowie
będą musieli dysponować wiedzą o zarządzaniu takimi organizacjami. Istnieje
też potrzeba przygotowania polskiego sportu profesjonalnego do zasad
funkcjonowania w Unii Europejskiej.
|
Fot. Theta
|
|
Ośrodki sportowe
potrzebują menedżerów - twierdzą przedstawiciele branży. Coraz więcej szkół
uczy więc profesjonalnego zarządzania sportem i robienia na nim biznesu.
Tomasz
Z.,
absolwent AWF, jest
menedżerem sportu i imprez
sportowych. Na drugim roku studiów założył firmę, która zajmuje
się szkoleniem instruktorów fitness. Powody rozkręcenia własnego biznesu
były dwa: zamiłowanie do muzyki i pasja organizowania różnych imprez.
- Zobaczyłem lukę w
tym segmencie i postanowiłem spróbować. Udało się
- opowiada Tomasz Z.. Jego praca wymaga dużo poświęcenia. Nie jest to
dobry sposób na zarobkowanie dla osób, które potrzebują silnego poczucia
stabilizacji i wolą swoje obowiązki wykonywać w ściśle określonych
godzinach.
-
Menedżer imprez sportowych ma
nienormowany czas pracy - zaznacza Z.. - Organizowanie
wydarzenia tego typu bardzo absorbuje. Trzeba wytrzymać presję. W tym
zawodzie potrzebna jest więc odporność na stres i opanowanie w sytuacji, gdy
na przykład wystąpią jakieś komplikacje podczas organizowania konkretnego
przedsięwzięcia.
- To dobre
rozwiązanie dla tych, którzy nie lubią monotonii - podkreśla
menedżer. Każdy projekt imprezy oznacza nowe
wyzwanie, wymaga kreatywności i niebanalnych pomysłów.
-
Menedżer sportu jest stosunkowo nowym zawodem
na polskim rynku i od kilku lat obserwujemy coraz większe zainteresowanie tą
profesją -
stwierdza Maciej Ryszkowski, dyrektor Kursów - Co roku powstają nowe
miejsca pracy w klubach sportowych i rekreacyjnych, które potrzebują
kadr menedżerskich. Zwykle każdy z kursantów ma
jedną, czasem dwie dyscypliny, w których się specjalizuje.
Do zawodu
Menedżer sportu przygotowuje coraz
więcej uczelni - zarówno publicznych, jak i prywatnych. Nie tylko Akademie
Wychowania Fizycznego, ale również uniwersytety prowadzą studia podyplomowe
z zarządzania klubem sportowym czy finansów w sporcie i rekreacji.
Jak przyznaje Maciej
Ryszkowski, rośnie zainteresowanie kursami
typu
menedżer
sportu. Zapisują się na nie osoby już pracujące w branży,
głównie na stanowiskach kierowniczych, które chcą podnieść swoje
kwalifikacje i poznać aktualne trendy zarządzania i
marketingu sportowego. Oferta adresowana jest również do
studentów i absolwentów wychowania fizycznego, turystyki i rekreacji,
ekonomii czy zarządzania i marketingu. To szansa dla tych, którzy chcieliby
zdobyć nowy zawód, niekoniecznie związany z pracą, którą wykonywali do tej
pory.
Program zajęć
menedżera
sportu obejmuje takie przedmioty,
jak: organizacja i zarządzanie instytucjami sportowymi, organizacja imprez,
marketing w sporcie, negocjacje, zarządzanie finansami czy socjologia i
psychologia. Podczas zajęć praktycznych można nauczyć się, jak prowadzić
konferencje i jakich narzędzi reklamowych używać, by poprawić wizerunek
firmy.
Gdzie można szukać
zatrudnienia? - Na
menedżera
sportu czekają trzy duże
obszary: tzw. zawodowy, gdzie mogą pracować jako dyrektorzy i kierownicy
miejskich ośrodków sportu, hal sportowych, pływalni, pracownicy referatów i
wydziałów sportu w urzędach wojewódzkich, miejskich, gminnych oraz jako
pracownicy administracji centralnej - wymienia Maciej Ryszkowski. -
Kolejny obszar wyznaczają stowarzyszenia i fundacje. W takiej formie działa
blisko 80 procent klubów sportowych oraz związków sportowych. Zatrudnienia
można też szukać w sektorze prywatnym, a więc w klubach pierwszoligowych,
klubach fitness czy wellness lub jako agent sportowy wybranych zawodników.
Obowiązki
menedżera
sportu są zróżnicowane - w
zależności od pełnionej roli. Jak wyjaśnia Maciej Ryszkowski, najczęściej
polegają one na zarządzaniu majątkiem firmy, kierowaniem ludźmi oraz
sporządzaniu analiz i raportów.
Zarobki zależą od
branży, w której się specjalizujemy.
Menedżer sportu w piłce nożnej na starcie
zawodowej kariery w niedużym klubie może liczyć na wynagrodzenie od 3 tys. zł w górę.
W najlepszych klubach zarobki dochodzą do kilkudziesięciu tysięcy złotych
miesięcznie. W
klubach fitness, związkach sportowych czy ośrodkach sportu i rekreacji na
stanowiskach kierowniczych zarabia się ok. 5 tys. zł miesięcznie.
KATARZYNA KLIMEK
6.10.2008
http://www.dziennik.krakow.pl/
Zawód: menedżer
sportowy
Czasy prezesów niczym
z "Misia" mijają: sportem w Polsce zaczynają rządzić świetnie
wykwalifikowani menedżerowie. Sport stał się biznesem, a klub ma przynieść
zyski.
W "Misiu" Stanisława Barei Ryszard Ochódzki, prezes klubu sportowego
Tęcza, to uosobienie działacza sportowego PRL - nie ma pojęcia o
profesjonalnym zarządzaniu, wykorzystuje stanowisko do robienia drobnych
interesów, uwielbia tanie pochwały.
Dziś prezes klubu sportowego nosi markowy garnitur, ustala na co wydać
dziesiątki tysięcy złotych, zarządza sztabem ludzi - od asystentów przez
trenerów do specjalistów od komunikacji z mediami.
Jak zrobić karierę w sporcie? Arkadiusz Krygier ma 34 lata. Mówi biegle
po angielsku, rosyjsku i serbsku. Pochodzi z Włocławka, 10 lat temu skończył
prawo na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu, później studium
zarządzania w Szkole Głównej Handlowej. Od początku kariery zawodowej jest
związany ze sportem. Został kierownikiem drużyny koszykarskiej we Włocławku.
Potem - wraz z rosnącą grupą sponsorów i zmianami w funkcjonowaniu klubu -
dyrektorem ds. marketingu. Latem otrzymał świetną ofertę od bogatego Turowa
Zgorzelec, sponsorowanego przez lokalną elektrownię i kopalnię. Został
prezesem klubu. Nie wahał się - to wyzwanie, ale też kolejny krok w karierze
i awans na dobrze płatne stanowisko.
To jeden z wielu młodych działaczy, którzy patrzą na sport przez pryzmat
liczb, bilansu zysków i strat, ścisłego trzymania się budżetu. Wiedzą, że
dobra kampania public relations w mediach zwiększy zainteresowanie drużyną.
A wraz z tym pojawią się sponsorzy chętni do reklamowania się przez sport.
Ten przestał być już rywalizacją na boisku. To teraz walka o pieniądze,
jakie można zyskać dzięki kontraktom sponsorskim, sprzedając np. prawa do
transmisji telewizyjnych.
Zmiany rozpoczęły się wraz z wprowadzaniem sportowych spółek akcyjnych.
Teraz kluby coraz bardziej przypominają te z amerykańskich lig zawodowych.
Właściciele dokładnie analizują, na jakie zyski mogą liczyć. Każdy transfer
ma przynieść udziałowcom dochód. - To możliwe, ale pod warunkiem, że kierują
tym osoby kompetentne - mówi prof. Andrzej Sznajder ze Szkoły Głównej
Handlowej.
Zarządzania sportem uczy coraz więcej uczelni. Popularne jest specjalnie
utworzone studium w SGH. Pojawiają się kolejne: na Akademiach Wychowania
Fizycznego, prywatnych uczelniach. - Zainteresowanie rośnie wraz z czasem.
Coraz bardziej widać, że to się opłaca - przyznaje prof. Sznajder.
Przyszli menedżerowie sportu uczą się, jak stworzyć z klubu maszynkę do
zarabiania pieniędzy - muszą wiedzieć, jak działają spółki, jak je promować
i kształtować wizerunek drużyny. Zajmują się współpracą z mediami, poznają,
jak kluby sportowe funkcjonują za granicą, zgłębiają tajniki reklamy.
- Klub teraz jest jak firma, właściwie różnic nie ma żadnych - mówi Krygier,
którego Turów ma roczny budżet w wysokości ok. 4 mln dol., z czego 25 proc.
to pula na wynagrodzenia zawodników. - Sport stał się biznesem. Klub ma
przynieść pieniądze. Szefów klubów rozlicza się z tego, jak wydawane są
fundusze reklamujących się sponsorów. Ważne, aby nie były marnotrawione, a
dawały zyski.
Pieniądze można zarabiać, nie tylko rządząc klubem walczącym o mistrzostwo w
lidze piłkarskiej, koszykarskiej czy siatkarskiej. Jeszcze większe kwoty
wchodzą w grę w przypadku menedżerów indywidualnych, zajmujących się
znajdowaniem graczy do drużyn. Jednym z pierwszych takich agentów w Polsce
jest Andrzej Grzyb. Kończył studia i zrobił doktorat na moskiewskim
odpowiedniku AWF (katedra piłki siatkowej). - Naturalne było, że znajomi
trenerzy klubowi zgłaszali się coraz częściej do mnie, abym pomógł im
sprowadzić zawodników z ówczesnego Związku Radzieckiego. Początkowo robiłem
to gratis, ale później uznałem, że trzeba to uporządkować - mówi Grzyb.
W 1991 roku założył spółkę, która oficjalnie pośredniczyła w transferach
piłkarskich i siatkarskich. Trzy lata później ukończył pierwszy w Polsce
kurs menedżerów sportu. Grzyb: - Mam różne tytuły, jestem trenerem
siatkówki, skończyłem kursy trenerskie światowej federacji, zyskałem wiele
uprawnień biznesowych. Jeśli ktoś chce robić karierę w sporcie, musi o to
zadbać. Ale o wielu rzeczach decyduje też znajomość ludzi, układów,
uczciwość. Bez tego natychmiast zginie się wśród zawodników.
Im dłużej menedżer jest na rynku, tym bardziej jego renoma rośnie. A wraz z
tym dochody. Grzyb nie ukrywa: - Pieniądze można zarobić... I to bardzo
dobre. Kwestia sumy zależy jednak od techniki kontraktu.
Na początku od każdej umowy brał 5 proc. i nic więcej go nie interesowało.
Takie podejście nie dawało jednak renomy u sportowców - kiedy mieli problemy
z wypłatami, musieli radzić sobie sami. Obcokrajowcy w takiej sytuacji są
bezbronni.
Teraz jest inaczej. Zawodnik podpisuje kontrakt z Grzybem, a on z klubem. W
ten sposób sportowiec umawia się z menedżerem na określoną sumę i nie
obchodzi go już, ile ten otrzyma z klubu za transfer. Z drugiej strony
zawodnika nie interesują problemy klubu - Grzyb musi mu zapłacić 100 proc.,
a później - w razie problemów - sam chodzi po sądach.
Agenci koszykarscy, którzy znajdują zawodnikom kluby w Polsce, otrzymują
przeciętnie 10 proc. z wynegocjowanych kontraktów. A sumy są spore. Czołowi
koszykarze podpisują umowy warte nawet od 100 do 150 tys. dolarów. Od każdej
takiej umowy menedżer otrzyma 60 tys. zł. Przed sezonem tylko w Polsce może
podpisać kilka tak poważnych umów oraz kilkanaście mniejszych. To i tak
niewiele w porównaniu do zarobków agentów piłkarskich. Tam - wśród
najlepszych - w grę wchodzą kwoty kilkadziesiąt razy większe.
Paweł Rzekanowski, Toruń
2006-08-28, ostatnia
aktualizacja 2006-08-28 00:00
http://gazetapraca.pl